rodsockan.blogg.se

Baseball i allmänhet och Boston Red Sox i synnerhet

Thank YOU Ryan!

Publicerad 2014-02-16 18:16:00 i Allmänt,

Jag älskar baseball.. Det vet ni.. Boston Red Sox är mitt lag, det vet ni också..

Jag är ibland en blödig jävel, det vet nog till och med de flesta av er..

 

Laget som 2013 vann World Series, mitt första som fan av laget, kommer alltid vara mycket speciellt för mig. Alla som tillhörde laget.. Det är klart att man har favoritspelare, för mig har alltid David Ortiz och Jon Lester betytt lite extra. Ortiz för, ja, han ÄR David Ortiz, det räcker så.. Samt Jon Lester med sin kamp mot cancern.. En fantastisk historia i sig.

 

Men som sagt, ALLA som tillhörde laget 2013 betyder en hel del p.g.a. vinsten.

 

Därför kommer dagens besked från Ryan Dempster lite som en chock och med viss ledsamhet från min sida. Han kommer inte fullfölja andra året av sitt kontrakt 2014 p.g.a. både fysiska problem (nacken bl.a. sägs det) och en del mentala problem/tvivel som mycket beror på att han vill tillbringa mer tid med hans familj.

Boston Globe hade en artikel om detta för ett drygt år sedan:

”In April of 2009, his second child, a daughter named Riley, was born with 22q11.2 deletion syndrome, a genetic condition that can cause a wide range of health and developmental disorders.

 

Experts estimate that as many as 1 in 2,000 babies are affected by 22q, making it second only to Down syndrome in rate of occurrence. But 22q often goes undiagnosed for weeks, months, or ever at all.

 

22q can manifest itself in 180 different ways, according to the latest studies, from heart defects to hearing loss and learning disabilities. No two children are affected the same way.

 

Riley did not come home from the hospital for more than two months. She required a tube in her trachea to assist in swallowing and another for food. But she was fortunate that doctors quickly identified what she had.”

 

Ryan's statistik från 2013 ser ut såhär: 8-9 med ett ERA på 4.57.

Jag tänker inte på något säga att han var lagets bästa starting pitcher, han hade en del mycket tuffa matcher. Men han hade några kalasmatcher också.. Han kämpade alltid.

Därför gör det mig rätt irriterad att bland det som skrivs nu är att ”jaaa, nu sparar vi 13 millar och kanske kan signa Stephen Drew..” ”Nu är det klart med vilka 5 starters laget har, nu är det inte 6 pitchers som ska slåss om 5 platser” osv..

 

ALLT ovanstående är förvisso sant, men det är tyvärr ett ”American way of thinking” att hela tiden bara se det som business och inget känslomässigt tänk alls..

Jag tycker det är sorgligt att det var tvunget att sluta såhär (även om han officiellt inte har pensionerat sig utan bara gett upp 2014) för även om han i dagens möte med pressen sagt att han känner sig lugn/glad/nöjd med beslutet (”I'm in peace with the decision”), tror jag inte det är vad han ville egentligen.

 

Dessutom, allt inom baseball är inte bara statistik. Så här har några av lagkamraterna kommenterat Ryan's beslut:

Craig Breslow: ”I'm very surprised, but the decision speaks to Ryan's character. He's a family first guy."

 

Mike Napoli: "He's like a brother. Everyone in this clubhouse has a strong bond. It's sad, but we're also feeling happy for him."

 

Andrew Miller: "His comedic value will be sorely missed for sure."

 

Clay Buchholz: "There's nothing but respect for Demp. Guy accomplished much and had friends everywhere."

 

David Ortiz: "Im going to miss my brother Dempster during the season. l just heard the news and allready know that we are going to miss a lot of fun"

 

Jag har själv sett hans imitationer av Harry Caray, hört han vara MYCKET rolig i intervjuer och allmänt en jävligt kul snubbe. Jag tror/”vet” att han betydde OERHÖRT mycket för laget 2013 på många fler sätt än när han startade var 5:e dag.

 

Även om han nu pensionerar sig, eller kommer tillbaka 2015 så kan man iaf säga att han fick avsluta den här sejouren på absolut bästa sätt. Ryan's sista framträdande som pitcher var att fixa de sista tre ”outs:en” som behövdes i match ett av World Series när Boston vann med 8-1 på Fenway Park.

 

För mig är Ryan en hjälte, utan honom hade inte jag fått ”mitt första mästerskap” =)

Jag vill också avsluta det här inlägget med en tweet som gladde mig mycket, tack för att ni har läst:

 

Bob Nightengale

So Ryan Dempster's last pitch w/ #RedSox is throwing off the mound at 4 AM at Fenway Park to family/friends after just winning World Series.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela